statens vegvesen logo

Vi må endre samtalen om fart

Mann kjører bil

Alle vet at fart er en av de største årsakene til trafikkulykker. Likevel er det fremdeles noen som kjører over fartsgrensen.

Hvordan vi snakker om fart betyr alt. Vårt språk og vår oppfatnins skaper virkeligheten. Når vi sier «jeg kjører bare litt over» eller «det er ikke så farlig» normaliserer vi farlige handlinger. Rita Aarvold, seniorrådgiver i Statens vegvesen er krystallklar: – Over er over.

– Sammenhengen mellom fart og ulykker er helt tydelig. Jo høyere fart, desto større sannsynlighet for at det kan gå skikkelig galt. Men fartsproblemet gjelder ikke bare råkjøring. Selv «bare litt over» er farligere enn du tror. Hver kilometer over fartsgrensen påvirker reaksjonslengden og bremselengden din, sier hun.

Hver gang vi setter oss bak rattet, tar vi valg som påvirker både vår egen og andres sikkerhet. Det er derfor på høy tid å revurdere hva det vil si å kjøre ansvarlig, mener Aarvold.

La oss kalle en spade for en spade

Det kan være ulike forklaringer på hvorfor noen kjører for fort. Noen gjør det bevisst, andre ikke. Noen gjør det ofte, mens andre tråkker litt for hardt på gasspedalen bare en sjelden gang. Noen gjør det kun hvis de føler de «bare må» for å rekke en ferje eller hente unger i barnehagen, mens andre tenker at det ikke er så farlig å kjøre litt for fort.

Undersøkelser viser at folk er fullt klar over at det å kjøre for fort ikke er lov. Likevel mener noen at de bare «tøyer reglene litt» hvis de kjører litt over fartsgrensen.

– Men, kjører du over fartsgrensen, så kjører du for fort, uansett hvor lite eller mye du kjører over. Begge deler er både risikofylt og et lovbrudd.
Sammenligner vi det for eksempel med å stjele, så er det tyveri uansett om du stjeler lite eller mye.

R ita Helen Aarvold , seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Foto: Henriette Busterud, Statens vegvesen

LOVBRUDD: - La oss kalle en spade for en spade. Uansett hvor mye eller lite man kjører over fartsgrensen så bryter man den. Litt over er over uansett. Det er på tide at folk re-definerer hva det faktisk betyr å kjøre for fort, sier Rita Helen Aarvold, seniorrådgiver i Statens vegvesen.

På tide å avkrefte fartsmyten

Det er mange myter om fart. Tenker du at de fleste kjører for fort? Det stemmer ikke. Psykolog og seniorforsker ved Transportøkonomisk Institutt, Ross Owen Phillips, har forsket mye på fartsatferd. Han poengterer at det er viktig å få avkreftet myten om at «alle» kjører litt for fort.

– Det er lett å tenke at hvis andre bryter regler, kan en selv også bryte dem. Men hele 6 av 10 holder faktisk fartsgrensen på norske veier. Altså stemmer det ikke at «alle» kjører for fort, sier Phillips.

Nordmenn blir stadig flinkere til å respektere fartsgrensene på norske veier. Det viser fartsmålinger fra Statens vegvesen. I ulykkesstatistikken har vi sett effekten av dette over tid – med stadig færre drepte og hardt skadde i trafikken.

Det er likevel rom for forbedring. Noen tror fortsatt at noen kilometer over fartsgrensen er greit. Disse er med på å ødelegge for alles sikkerhet. Vil du være en av dem?

Ross Owen Phillips er seniorforsker og psykolog vedTrafikkøkonomisk Institutt.

Foto: TØI

HAR FORSKET PÅ FARTSATFERD: Ross Owen Phillips er seniorforsker og psykolog ved Trafikkøkonomisk Institutt.

Handler om din bevissthet og valg

Tror du alle blir irritert hvis du holder fartsgrensen? Følelsen av at sjåføren i bilen bak deg ergrer seg over at du overholder fartsgrensen kan gi høye skuldre og økt stressnivå. Det igjen kan få deg til å tråkke hardere på gasspedalen enn du ellers ville gjort. Det er det ingen grunn til. Undersøkelser viser nemlig at vi ofte overestimerer press fra andre bilister.

– Flertallet av sjåfører i Norge holder fartsgrensen, og de forventer det samme av deg. Det handler om å senke skuldrene og forstå at sikker kjøring er et felles ansvar. Ved å holde fartsgrensen kan vi unngå veldig mange alvorlige ulykker, avslutter Aarvold.

Fartsgrensen er den høyestetillatte hastigheten du kan kjøre.

Foto: Stock

HVA ER FARTSGRENSER: Fartsgrensen er den høyeste tillatte hastigheten du kan kjøre. I noen tilfeller må du faktisk kjøre saktere – for eksempel om det er glatt eller dårlig sikt. Du må uansett kjøre etter forholdene.

Visste du at ...

... i omtrent 7 av 10 fartsulykker har man enten hatt en fart som har vært bare litt høyere enn fartsgrensen, eller man har ikke tilpasset farten etter forholdene. Det er altså ikke bare råkjørere som er problemet i trafikken i dag. Det er den lille fartsøkningen din.

... det du akkurat klarer å stoppe for når du kjører i 80 km/t, vil du treffe med en fart på 50 km/t hvis du hadde kjørt i 90 km/t. Hver kilometer over fartsgrensen, påvirker reaksjonslengden og bremselengden din.